افکار منفی و مثبت

 

دانلود فایل تصویری

 

در خصوص قدرت های شگفت انگیز درونمان صحبت کردیم. در جلسه قبل نحوه کنترل ورودیها و ساخت قالبهای ذهنی که خروجی آن شرایط ملموس زندگی ماست را مورد بررسی قرار دادیم.

برای اینکه بحث جلسه قبل را شفاف تر کنیم با یک سوال شروع می کنیم. طبق گفته های ما در جلسه قبل، افکار ما سبب ایجاد قالب های ذهنی می شوند. شرایط زندگی ما نیز شکل این قالب ها را به خود می گیرد. فرض کنیم فردی امروز تمرکزش بر انواع بیماریهاست. در نتیجه قالب ذهنی بیماری را در ذهن خود می سازد و روز بعد از آن تمرکزش را بر سلامتی می گذارد و نتیجه آن طبق گفته های ما قالب ذهنی سلامتی است. حالا یک سوال، ما هم اکنون در طیف بیماری هستیم یا سلامتی؟

ابتدا لازم است که توضیح دهم جنگ و مقاومت درونی با افکار منفی به هیچ وجه، مد نظر ما نیست. اینکه ما در آموزش های خود تاکید می کنیم که به هر چیز، توجه کنید مشابه آن را به زندگیت جذب می کنید قرار نیست سبب این شود که هر گاه فکرمان خطا رفت از خودمان ناامید شویم یا به سرزنش خودمان بپردازیم.

در واقع برخورد با افکار منفی به این شکل نتیجه بخش نمی باشد و ابدا منظور ما نیست.

مثل این می ماند که برای تربیت کردن یک بچه او را به شدت کتک بزنی. مطمئنا دیر یا زود او هم مقاومت می کند و بر علیه شما دست به کار می شود و لجباز تر از شما در این بازی، پیروز می شود. ذهن انسان دقیقا به همین شکل عمل می کند. جنگیدن با افکار منفی و ناخواسته ها تنها قوی ترشان میکند. هر کاری راه خودش را دارد. ایجاد تغییر در زندگی نیز از طریق خاص خودش صورت می گیرد.

 

پیشنهاد ما: مطالعه مقاله منحصر به فرد استرس و دلایل ایجاد آن

پیشنهاد ما: مطالعه مقاله منحصر به فرد برداشت درست از قانون جذب

پیشنهاد ما: مطالعه مقاله منحصر به فرد زندگینامه نیک وی آچیچ

پیشنهاد ما: مطالعه مقاله منحصر به فرد زیبایی چیست؟

پیشنهاد ما: مطالعه مقاله منحصر به فرد بهترین بودن

پیشنهاد ما: مطالعه مقاله منحصر به فرد ضمیر ناخودآگاه

 

 

نحوه شکل گیری قالب های ذهنی( افکار مثبت موثر است یا افکار منفی ؟ )

 

برگردیم به سوال خودمان. بالاخره طبق گفته های قبل، قالب ذهنی ما سلامتی است یا بیماری؟ جواب این است که افکار ریشه دار ما قالب های ذهنیمان را شکل میدهند.افکار گذرا و موقت تاثیر پایدار ندارند. می توانید این طور فکر کنید که دو کفه ترازو هست . در یک قسمت افکار مثبت و در سمت دیگر افکار منفی است. هر چه قدر که کفه ترازوی ما به سمت افکار مثبت خم شود ما زندگی پربار تری را تجربه می کنیم. به هر میزان که کفه ترازوی ما به سمت افکار منفی خم شود در زندگی، دچار انواع سختی ها و مشکلات خواهیم بود. حالت سوم این است که اگر هم به امور مثبت فکر کنیم و هم به امور منفی در زندگی ما تغییر خیلی چشم گیری اتفاق نمی افتد و انگار درجا می زنیم و همیشه شرایط یکسانی را تجربه می کنیم . نه آنقدر خوب که مایه اشتیاقمان شود و نه آنقدر بد که ما را از زندگی اکنونمان ناامید کند.

در خصوص ورودیهای ذهن لازم است بگوییم اگر شما تا به امروز انسان منفی نگری بودید و کفه افکار منفی شما به شدت سنگین بود نباید انتظار داشته باشید فردا که از خواب بیدار می شوید یک تغییر 180 درجه ای در زندگی شما رخ داده باشد. خیر هیچ چیز یک شبه ایجاد نشده که یک شبه از بین برود. اما خبر خوب این است که این کار آنقدر ها هم که فکر میکنید زمان بر نیست.

ما باید هر روز تعمدا توجه خود را به امور مثبت زندگیمان بدهیم. هر روز سعیمان این باشد که یک مقدار به سنگینی کفه مثبت زندگیمان اضافه کنیم. آنقدر این کار را انجام دهیم تا تفاوتشان به قدری زیاد شود که شرایط زندگی ما نیز تغییر قابل ملاحظه ای داشته باشد.

اما تا زمانی که در آغاز راه هستیم یادمان باشد که نتایج اندک است و نباید دلسرد شد. فقط باید از این نتایج سرشار شوید و به خودتان یادآوری کنید که مشت نمونه خروار است. اگر می خواهی این نتایج ادامه دار و پر رنگ شود و شاهد اتفاقات فوق العاده شوید باید این راه را ادامه دهید. مسیری که هر روز لذت بخش تر می شود و بر خوبیهای آن اضافه می شود.

در این مسیر باید با خودمان در صلح باشیم. اجازه و فرصت کافی را به خودمان بدهیم تا نتایج به بار بنشیند. هر چند ممکن است تا مدت زمانی در صد خطاهای ما زیاد باشد و با این مسیر تازه آشنایی اندکی داشته باشیم.

 

آیا من در مسیر درست هستم؟

 

حالا ممکن است از خودتان بپرسید نشانه اینکه من در مسیر درست هستم و تمریناتم را به شکل درست انجام می دهم چیست؟ بهتر بگویم از کجا باید بفهید که دارید در مسیر اصلی حرکت می کنید و تغییر به درستی انجام میشود و به سمت زندگی دلخواهتان رهسپار هستید؟
آن نشانه قطعا احساس هر لحظه شماست.احساس که در هر لحظه دارید نتیجه جریاناتی است که در ذهن شما اتفاق می افتد. چیزی مثل فیلم دیدن را تصور کنید و اگر فیلمی که در حال تماشای آن هستید فیلم ترسناک باشد شما مسلما به احساس ترس دچار می شوید . اگر فیلم طنز باشد می خندید و اگر درام باشد حستان منقلب می شود و گاها افرادی اشکشان در می آید.

افکار شما هم به هین شکل عمل میکند. زمانیکه به چیزی فکر می کنید انگار یک فیلم در ذهن شما روی پرده میرود. در واقع در حال تماشای فیلم افکار خود هستید. بسته به اینکه موضوع آن فیلم چه چیزی باشد حس شما از فیلم هم متفاوت است. پس احساسات شما نتیجه جریانات غالب فکری شما است. زمانی که می بینید حس بدی دارید مطمئن باشد شما به اموری توجه کردید که سبب ایجاد این احساس شده است.

خبر خوب اینکه پس به راحتی می توانید فرمان احساسات را به دست بگیرید و حستان را در هر لحظه زندگی، تغییر دهید. البته با تغییر برنامه هایی که روی پرده می رود و راهش این است که تعمدا به امور مثبت توجه کنید. این کار به صورت خودکار انجام نمی شود.شما سال های سال به شیوه دیگری زندگی کرده اید و در آن شیوه استاد شدید و به صورت خودکار ذهنتان به سمت جریانات گذشته می رود. امروز و در این لحظه نیاز هست که تعمدا مسیر تمرکز و توجه ذهنی خود را تغییر دهید.

فرضا صبح که از خواب بیدار می شوید به جای اینکه اولین فکرتان این باشد که خدای من امروز قرار است رئیسم فلان کار را از من بخواهد و آماده نیست چرا به این فکر نکنید که “خدایا شکرت که من شغل دارم. این به رفاه من و خانواده ام کمک می کند.”

به جای اینکه به خرابی های گاه به گاه ماشینتان فکر کنید چرا به این فکر نکنید که خدا را شکر که من ماشین دارم.

و بقیه این داستان را خودتان حدس بزنید. هر روز در تمام طول روز تعمدا به چیز های خوبی ک در زندگی دارید فکر کنید و بابت وجودشان سپاسگزار باشید و هر گاه به حس بد دچار شدید با این حس نجنگید و با تعمدا فکر کردن به چیز های خوب، احساستان را تغییر دهید. در دقایق اولیه ذهنتان می گوید که این کار مسخره است و مقاومت می کند اما اگر شما ادامه دهید نهایتا ساکت می شود.

تمرین مهم این جلسه توجه عمدی به خوبی های زندگی است و سپاسگزاری بابت هر آنچه که زندگی ما را زیباتر کرده است.

 

بی نهایت را برایتان آرزومندم

 

 

ساره شبرنگ زاده